We wensen jullie fijne kerstdagen en een heel fijn 2019!
Na een lange pauze is de Tournesol en haar bemanning meer dan klaar voor het volgende avontuur: de oversteek van Tenerife naar Isla de Sal, Kaapverdië! De tanks zijn gevuld, water, diesel en benzine, ook alle reserve jerrycans. Meer dan 400 liter diesel moet ons door eventuele windstiltes heen helpen. We zijn net een varende supermarkt: we kunnen brood bakken, salades maken met verse basilicum, groentes koken in alle mogelijke variaties en koeken, repen en cup-a-soup helpen ons door de nachten. En als de verse producten hetzij op dan wel verpietert zijn door de zoute lucht
gaan we over op de in folie verpakte kant en klare maaltijden.
Naast diesel hebben we ook enkele jerrycans met water, want hoewel de watermaker met vlag en wimpel door de test is gekomen, hebben we voor alles een plan B, dus ook reserve cans met drinkwater.
Omdat we straks buiten de EU zijn en dus geen 4G EU netwerk meer kunnen benutten en dus helemaal afhankelijk zullen zijn van de WIFI hebben we een mooi technisch hoogstandje aangebracht op de boot. Naast de Radar prijkt een Glomex Webboat 4G/WIFI + antenne. Deze antenne versterkt het beschikbare lokale WIFI signaal zodat ik in ieder geval iedere dag kan chatten met m’n kleinzoon ….. ;-) Het was even klussen maar de technische achtergrond van Rob kwam goed van pas. En hij kon natuurlijk weer rekenen op de niet aflatende assistentie van de first mate... Het apparaat moet natuurlijk stormvast staan, stroom hebben (12 V) en aan te sturen zijn (via de welbekende APP).
En dan is daar het praatje wind. Al dagen bestuderen we de weermodellen. Wat we nodig hebben: Noord, NO (koers is ZW), liefst zo’n 15-20 knopen (4-5 bft). Wat voorspellen de weergoden voor maandag 24 december, onze geplande vertrekdatum: Zuid 27-30 knopen, richting en kracht niet goed, snik.
Het vertrek zal nu zijn dinsdag 25 december, 1e kerstdag. Zondag de 23e halen we Kayleigh op van de luchthaven, rijden we door naar Customs Immigration in Santa Cruz, al waar we een soort uitreisvisum halen. Dit is een vereiste als je via de zee aankomt in een land buiten de EU.
De tocht zal ongeveer 6 dagen duren. We zullen proberen via onze Iridium verbinding af en toe een blog te plaatsen over onze belevenissen.
Op Kaapverdië zal een crew-wissel plaatsvinden, Kayleigh naar huis en Gon aan boord, slaan we verse groente en fruit in en vertrekken we rond 10 januari richting Barbados!
Na een lange pauze is de Tournesol en haar bemanning meer dan klaar voor het volgende avontuur: de oversteek van Tenerife naar Isla de Sal, Kaapverdië! De tanks zijn gevuld, water, diesel en benzine, ook alle reserve jerrycans. Meer dan 400 liter diesel moet ons door eventuele windstiltes heen helpen. We zijn net een varende supermarkt: we kunnen brood bakken, salades maken met verse basilicum, groentes koken in alle mogelijke variaties en koeken, repen en cup-a-soup helpen ons door de nachten. En als de verse producten hetzij op dan wel verpietert zijn door de zoute lucht
gaan we over op de in folie verpakte kant en klare maaltijden.
Naast diesel hebben we ook enkele jerrycans met water, want hoewel de watermaker met vlag en wimpel door de test is gekomen, hebben we voor alles een plan B, dus ook reserve cans met drinkwater.
Omdat we straks buiten de EU zijn en dus geen 4G EU netwerk meer kunnen benutten en dus helemaal afhankelijk zullen zijn van de WIFI hebben we een mooi technisch hoogstandje aangebracht op de boot. Naast de Radar prijkt een Glomex Webboat 4G/WIFI + antenne. Deze antenne versterkt het beschikbare lokale WIFI signaal zodat ik in ieder geval iedere dag kan chatten met m’n kleinzoon ….. ;-) Het was even klussen maar de technische achtergrond van Rob kwam goed van pas. En hij kon natuurlijk weer rekenen op de niet aflatende assistentie van de first mate... Het apparaat moet natuurlijk stormvast staan, stroom hebben (12 V) en aan te sturen zijn (via de welbekende APP).
En dan is daar het praatje wind. Al dagen bestuderen we de weermodellen. Wat we nodig hebben: Noord, NO (koers is ZW), liefst zo’n 15-20 knopen (4-5 bft). Wat voorspellen de weergoden voor maandag 24 december, onze geplande vertrekdatum: Zuid 27-30 knopen, richting en kracht niet goed, snik.
Het vertrek zal nu zijn dinsdag 25 december, 1e kerstdag. Zondag de 23e halen we Kayleigh op van de luchthaven, rijden we door naar Customs Immigration in Santa Cruz, al waar we een soort uitreisvisum halen. Dit is een vereiste als je via de zee aankomt in een land buiten de EU.
De tocht zal ongeveer 6 dagen duren. We zullen proberen via onze Iridium verbinding af en toe een blog te plaatsen over onze belevenissen.
Op Kaapverdië zal een crew-wissel plaatsvinden, Kayleigh naar huis en Gon aan boord, slaan we verse groente en fruit in en vertrekken we rond 10 januari richting Barbados!